Przetarg, ogłoszony pod koniec marca 2013 roku, obejmował projekt i budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Marki (bez węzła) do węzła Radzymin Południe. Inwestycję podzielono na dwie części. Pierwsze zadanie to projekt i budowa drogi ekspresowej S8 na odcinku I węzeł Marki (bez węzła) - węzeł Kobyłka, a drugie dotoczy odcinka węzeł Kobyłka (bez węzła) - węzeł Radzymin Południowy. GDDKiA podawała, że kosztorys pierwszego odcinka wynosi 472,7 mln zł, a drugiego 447,17 mln zł.
Rażąco niska cena
W miniony piątek GDDKiA poinformowała, że 8,1 km trasy od Marek do Kobyłki zbuduje konsorcjum złożone z Salini, Imprgilo oraz Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjno Budowlanych Export-Pribex, kosztem 331,6 mln zł, czyli aż o 141,1 mln mniej zakładał inwestor. Tak duża różnica może świadczyć, że zwycięskie konsorcjum zaoferowało rażąco niską cenę, co źle wróży inwestycji.
Pod koniec maja zeszłego roku GDDKiA podała, że wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na budowę tego fragmentu S8 złożyło 25 firm. 11 z nich przedstawiło oferty cenowe. Prócz zwycięskiego konsorcjum oferty złożyły: Budimex z kwotą 551,66 mln zł, Dragados z 434,7 mln zł oraz konsorcjum Mirbud i Erbedim oferujące 398,7 mln zł.
Odcinek rozsądku
Drugim odcinkiem zainteresowane były: konsorcjum Mostostal Kraków i Ferrovial (490,74 mln zł), konsorcjum Porr Polska i Warbud (504 mln zł), konsorcjum Intercor i Mosty Katowice (620,58 mln zł) oraz Heilit+Woerner (407,16 mln zł). Jedna najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyli wspólnie Astaldi i PBDIM Mińsk Mazowiecki. I to ich konsorcjum podpisze umowę z GDDKiA. Kontrakt ma opiewać na 405,89 mln zł, czyli o ok. 10 proc. mniej niż przyjęto w inwestorskim kosztorysie.
GDDKiA przewiduje, że zawarcie umów z wybranymi wykonawcami nastąpi do końca tego roku - po zakończeniu kontroli przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i uzyskaniu przez wykonawców zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Nowa trasa zostanie zrealizowana w 32 miesiące od podpisania umowy, natomiast w ramach zadania drugiego wykonawca robót przez kolejne 4 miesiące będzie remontował fragment istniejącej DK 8.
Pozostałe przetargi
Warszawski oddział GDDKiA czeka na oferty cenowe w czterech kolejnych toczących się postępowaniach na budowę ok. 74 km dróg za prawie 10 mld zł. Zaproszenia do składania ofert zostały wysłane w sierpniu tego roku, termin ich składania we wszystkich przypadkach został wyznaczony na październik.
Toczące się przetargi obejmują budowę 18,5 km Południowej Obwodnicy Warszawy na odcinku Puławska – Lubelska, kontynuację projektowania i budowę 24,6 km obwodnicy Radomia, kontynuację projektowania i budowę trasy S8 Radziejowice – Paszków o długości 21,5 km oraz zaprojektowanie i budowę 9 km odcinka obwodnicy Góry Kalwarii.
Zaproszenie do składania ofert to drugi etap przetargu. W pierwszym zainteresowane realizacją inwestycji firmy składały wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ocenie podlegało doświadczenie, potencjał techniczny i kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa wykonawcy